Landelijke Opschoondag 23 maart 24

Maandag, 25 maart 2024

Vrijwilligers van de AHV maken de oevers van de Diemen plassen schoon

Landelijke Opschoondag 23 maart 2024

Op 23 maart 2024 hebben vrijwilligers en sportvissers van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV) meegedaan aan de Landelijke Opschoondag. De AHV heeft gekozen voor een grote aanpak van de Diemen plassen en een deel van de Weespertrekvaart. Ook deden familieleden en vrienden van de sportvissers mee. Zelfs enkele kinderen vonden het geweldig om met hun vaders en moeders mee te helpen met de schoonmaakactie. De wethouder van Diemen, Matthijs van den Berg (GroenLinks), wilde zichzelf overtuigen van de nobele acties van de vrijwilligers en nam een kijkje op de meeting point. De wethouder, met o.a. natuur en milieu in zijn portefeuille, werd door Ron Stoorvogel, voorzitter van de AHV, overtuigd van het feit dat de vrijwilligers zich 100% inzetten voor een schoon en veilig water, wat niet alleen in het belang is van de sportvissers maar ook in die van de waterrecreanten.
Dat de vrijwilligers het gure weer trotseerden zegt veel over hun passie voor de hengelsport. De meesten ruimden het zwerfafval op vanuit de visboten en negeerden de kou en de wind. Hun doel was duidelijk: zoveel mogelijk zwerfafval uit de oevers van de Diemen plassen verwijderen. In een paar uur tijd hebben ze ruim 300 kilo naar de kant gebracht. Daar zit ook het zwerfafval bij dat door een aantal vrijwilligers lopend werd verzameld. Bij de aanblik van de berg afval zou je moedeloos worden, maar de vrijwilligers van de AHV laten zich niet kennen en blijven zich inzetten voor een schone flora en fauna, dus ook voor het viswater in Amsterdam en omgeving.
Bij deze schoonmaakactie heeft de Roofvoscommissie van de AHV het voorbereidend werk gedaan in samenwerking met Recycle Valley, Vang5 en Sportvisserij MidWest Nederland. Dat zal in de toekomst vaker gebeuren en daarom zijn vrijwilligers van harte welkom om samen met de AHV aan een schone toekomst te werken. Wil jij ook een belangrijke bijdrage leveren aan zulke schoonmaakacties? Meld je dan aan via ahv@ahv.nl of 020-6264988.
#amsterdamsehengelsport
#AHV