Enquête: Karperbestanden van grote open watersystemen

Maandag, 31 maart 2014

Beste karpervisser van open water. Vroeguh was alles beter… Klagen over teruglopende vangsten is van alle tijden en vroeguh was er maar één reactie mogelijk: uitzetten maar. Het mag duidelijk zijn dat we met deze vragenlijst noch uit zijn op het verzamelen van gekleurde klachten over de vangsten en de uitslag al helemaal niet hoeft te dienen als voorwendsel om onverantwoord karpers uit te gaan zetten.

Misschien ken je de Belangenvereniging Verantwoord Karperbeheer of ben je zelfs lid. Een van onze belangrijkste doelstellingen is het beschermen van karperbestanden van open wateren. (www.karperbeheer.nl ) We maken ons zorgen over de ontwikkeling van verscheidene karperbestanden van (grote) open wateren en we denken daar met jouw hulp meer duidelijkheid over te kunnen krijgen.

Niet veel karpervissers realiseren zich hoeveel waardevolle kennis zij in huis hebben. Serieuze karpervissers houden immers goed bij wat ze vangen, wegen (en meten in mindere mate) de karpers en maken foto’s van hun vangsten. Dat kan een schat aan informatie opleveren en kan daarmee van grote invloed zijn op beheer en beleid van de toekomst.
We hebben jou gekozen omdat we weten of vermoeden dat je een serieuze karpervisser bent die bovendien al behoorlijk lang ervaring heeft op een en hetzelfde open water. Wij willen namelijk vooral de vergelijking maken tussen nu en wat langer geleden. Liefst langer dan 5 jaar geleden. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je daar al die jaren hebt gevist om een goede vergelijking te kunnen maken.

In de beperkte literatuur over karperbestanden van open wateren in Nederland en België blijkt dat enkele onderzoekers al sinds de jaren 1990 spreken over een dalende trend. Wij zijn natuurlijk benieuwd of en waar die trend ook door jullie wordt gezien. Zonder te willen speculeren over de uitkomsten van deze enquête denken wij dat we met de resultaten goed voor de dag kunnen komen als er vragen komen van bijvoorbeeld Sportvisserij Nederland, van Agentschap Natuur en Bos (België) of van waterbeheerders over ontwikkeling en omvang van karperbestanden. Zoals je vast weet kunnen we nu en in de toekomst niet zomaar karpers uitzetten, maar dient dat gefundeerd en gedocumenteerd te gebeuren. Jij kan ons daarbij van dienst zijn. Mocht je daarin nog geen eigen voordeel zien dan kunnen we laten weten dat we onder de serieuze inzenders een paar prijsjes willen verloten. Het gedeelde belang is dat we met de resultaten beter op de toekomst zijn voorbereid. Overigens zullen we jouw bevindingen met discretie behandelen. We zijn zelf ook karpervisser en voelen dezelfde aarzeling bij het beantwoorden van vragen over grote karpers…

Over hoe de enquête in te vullen staan in de enquête diverse tips en richtlijnen. Klik hier om de enquête inclusief invulinstructie te downloaden.

Hoewel een serieuze aangelegenheid hopen we dat je de enquête vooral met plezier zult invullen!

Vriendelijke groet van Joris Weitjens en Filip Matthys

PS Het Word bestand is in Word 2007. Kun je daar niet in werken kopieer de tekst en plak het in een eigen Worddoc