De geschiedenis van Amsterdam

Zondag, 25 augustus 2019

Waar 800 jaar geleden niets meer dan een drassig veengebied lag, prijkt nu de grootste historische binnenstad van Europa. De stad Amsterdam telt maar liefst 165 grachten 1539 bruggen en 6800 beschermde gebouwen.

1200 - 1585 Van vissersdorp naar internationale haven
De eerste bewoners van Amsterdam zijn boeren en vissers uit Waterland, die in het veengebied waar de Amstel in het IJ uitmondt, een gunstige plaats vinden voor hun vloot, bedrijf en huisvesting. Ze strijken neer op de dijken aan de oevers van de Amstel, bouwen er een kerk (de Oude Kerk) en leggen in de riviermonding een sluisdam aan. Zo ontstaat er een zeehaven (het Damrak) een binnenhaven (het Rokin) en naast de dam zelfs een marktplein.

Als de Amsterdammers in 1275 tol-privilege ontvangen, neemt handel en scheepvaart een grote vlucht en komt de nederzetting tot bloei. Tussen 1300, het jaar waarin Amsterdam stadsrechten krijgt, en de eerste helft van de 15e eeuw, groeit de bevolking zo snel dat de stad drie keer met nieuwe grachten en burgwallen moet worden uitgebreid.

Er vestigen zich vele kloosters, zoals het Begijnhof en het klooster van de Paulusbroeders (de huidige Oude Walenkerk). De schippers vinden vertier in de kroegen en bordelen aan de Wallen, tegenwoordig ook wel bekend als de Rosse Buurt. Van de vele houten huisjes die in de middeleeuwse kern worden gebouwd kunnen we er tegenwoordig nog twee bewonderen; het bruine café 't Aepgen op de zeedijk en het Houten Huis op het Begijnhof.

1 Dam
2 Damrak
3 Oude Kerk
4 Schreierstoren