Gesloten tijd voor roofvis in 2024

Vrijdag, 15 maart 2024

Houd rekening met de gesloten tijd voor roofvis in 2024

Als sportvisser krijg je te maken met een aantal wetten en regels, bijvoorbeeld op het gebied van vereiste visdocumenten. Maar ook op het gebied van gesloten tijd voor aas- en vissoorten, minimummaten vissoorten en beschermde vissen. Indien je je niet aan deze regels houdt, kan dat een boete opleveren.
Het roofvisseizoen 2023-2024 loopt over ruim 2 weken ten einde. Dat betekent dat sportvissers niet meer gericht op roofvissoorten mogen vissen.
In Nederland geldt een gesloten tijd voor een aantal vissoorten:
* De snoek, van 1 maart tot de laatste zaterdag van mei
* Snoekbaars en baars, van 1 april tot de laatste zaterdag van mei
* Vang je zo’n vis in die periode, dan moet je deze met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandelen en direct in hetzelfde water terugzetten.
Op grond van de algemene voorwaarden die bij de VISpas horen, moet snoek in Nederland het hele jaar door direct worden teruggezet.
Houd er ook rekening mee dat de controleurs van de AHV, ook in samenwerking met BOA’s en politie, onafgebroken controles houden op de naleving van de wetgeving voor de sportvisserij.
Wil je nog lang genieten van jouw hobby, neem dan de moeite om de hengelsport een toekomst te bieden door de ogen en oren te zijn op en langs het water. Als je melding wilt maken van visstroperij, dan doe je dat het beste via het landelijke meldpunt visstroperij de NVWA (0900-0388) of de politie via 0900-0844. Jouw melding komt dan automatisch bij de juiste federatie terecht. Zij hebben BOA's in dienst die onmiddellijk actie ondernemen.