AHV Boot-koppelwedstrijd 2023

Maandag, 16 oktober 2023

De Boot-koppelwedstrijd op de Vecht in Weesp

Op 15 oktober 2023 moest de AHV boot-koppelwedstrijd uitwijken van de Amstel naar de Vecht vanwege de marathon in Amsterdam, met een parcours langs de Amstel tot Ouderkerk a/d Amstel. Met de media op diverse boten en de roeiboten is dat niet te doen. De deelnemers werden voortijdig door de AHV op de hoogte gebracht van de wijziging van het parcours. Helaas werd door bijna de helft van het aantal deelnemers, om diverse redenen, afgehaakt. De mannen die vroeg in winterse omstandigheden bij de trailerhelling in Weesp verschenen verdienen respect. Onderweg hagelbuien en zware regenbuien trotseren zegt veel over hun mentaliteit. Sommigen hadden zelfs 2 uur gereden om deze bootwedstrijd niet te willen missen. Ze zeiden dat de visdrang het overwon van behaaglijk thuis zitten. Dan ben je een sportvisser met 100% passie!
Toen het nog pikkedonker was verscheen het eerste koppel met hun boot bij de trailerhelling. Al gauw verschenen de andere deelnemers en werden de boten achter elkaar te water gelaten. Na het voorbereiden van de boten, en de briefing van de VZ van de AHV Roofcommissie, werd het startsein gegeven om de stekken op te zoeken. Dat het een frisse en natte dag zou worden deerde de deelnemers geen moment. Ze waren goed voorbereid met regenpakken en visten allen geconcentreerd. De vangsten waren gevarieerd per boot. Volgens de jury hebben alle deelnemers vis gevangen. Dat zegt veel over de kunde van de vissers, vooral onder de weersomstandigheden die verre van aangenaam is. Niettemin werden de gewenste 3 roofvissoorten (baars, snoekbaars en snoek) gevangen, maar ook een roofblei.

Voor de vrijwilligers van de AHV is de wedstrijd geslaagd wanneer de deelnemers met complimenten afscheid nemen en te kennen geven dat zij zich weer inschrijven voor de volgende bootwedstrijd. De AHV Roofviscommissie heeft waardering voor de onverzettelijkheid van alle deelnemers: vissen met zulk druilerig weer? Klasse!
Ook bedankt de AHV de Algemene Weesper Hengelaars Bond voor het mogen vissen in haar viswater de Vecht.
www.ahv.nl