Universiteit onderzoek naar baars en snoekbaars

Dinsdag, 25 juni 2019

De Universiteit van Amsterdam en Wageningen Marine Research (IJmuiden) werken aan een vismigratie onderzoek in het Noordzeekanaal. De afgelopen maanden hebben zij verschillende vissoorten in het Noordzeekanaal voorzien van een PIT tag en teruggezet, waaronder snoekbaars en baars. In en rond het Noordzeekanaal wordt veel op deze soorten gevist. We hopen dat hengelsporters gezenderde vissen terugzetten. Vandaar deze oproep;

Beste hengelsporters,

In het Noordzeekanaal zwemmen op dit moment 87 snoekbaarzen en 29 baarzen rond met een oranje merkteken (zie foto). Al deze vissen hebben ook een inwendige zender waarmee we willen onderzoeken hoe verschillende vissoorten van en naar het Noordzeekanaal migreren. De merktekens zijn aangebracht naast de eerste rugvin. De tags hebben een 5 cijferige code die begint met FT. Een voorbeeld van een tagnummer is FT09734 (van een snoekbaars van 52 cm die op 16 mei bij Halfweg is gevangen en gezenderd).

Voor ons onderzoek vragen we iedereen om getagde baarzen en snoekbaarzen terug te zetten. Het zou ook heel waardevol zijn als je het tagnummer noteert/fotografeert en per e-mail stuurt naar robkroes@uva.nl of ben.griffioen@wur.nl . Ook ontvangen we graag informatie over bijzonderheden van de vangstplek of de vis zelf.

Een gezenderde snoekbaars