Inspraak over varen en uitstootvrije zone centrum Amsterdam

Vrijdag, 19 april 2024

De gemeente wil vanaf 1 januari 2025 een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen instellen in het centrumgebied. Op 22 april start de inspraak van het beleidsvoornemen van het instellen van een uitstootvrije zone voor pleziervaart. Van 22 april 2024 tot en met 10 juni 2024 kunt u uw mening geven via amsterdam.nl/inspraak. Ook zijn er vier inloopavonden in mei en juni waar u terecht kunt met vragen en uw zienswijze kunt indienen. De BHG- en doorvaartvignethouders worden de komende dagen via de mail op hoogte gebracht van de inspraak.

De uitstootvrije zone geldt voor het centrumgebied van Amsterdam. Voor doorgaande vaarroutes geldt een uitzondering. Bekijk de kaart en uitzonderingen op onze website: Milieuzones en uitstootvrije zones (amsterdam.nl).

Welke boten zijn welkom in de uitstootvrije zone?
Boten met een elektrische of handmatige aandrijving met een geldig vignet zijn welkom. Ook hybride boten met een geldig vaarvignet zijn welkom, mits ze uitstootvrij varen.

Zijn er overgangsregelingen en ontheffingen?
Ja, er zijn overgangsregelingen voor pleziervaartuigen met een BHG- en doorvaartvignet.
Voor varend erfgoed komt er een ontheffingsregeling. Op de website Vaartuigen - Gemeente Amsterdam vindt u meer informatie.

Laadstrategie varen 2024-2030
De Laadstrategie Varen is vastgesteld. Hierin staat beschreven hoe we laadvoorzieningen voor elektrische vaartuigen faciliteren en realiseren om uitstootvrij varen voor (plezier)vaart in Amsterdam mogelijk te maken. De laadstrategie is vanaf 22 april terug te vinden op amsterdam.nl/inspraak.

Poster/flyer campagne jachthavens
Om booteigenaren in de jachthavens te informeren over de uitstootvrije zone, starten we een flyer/poster campagne. Op maandag 22 april worden er bij de jachthavens in Amsterdam flyers en posters afgeleverd door de ‘flyerman’. Aan u het vriendelijke verzoek om de poster op te hangen en de flyers op een zichtbare plaats neer te leggen.

Aanmelden mailinglijst uitstootvrij varen
Wilt u op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen rondom uitstootvrij varen, meld u zich dan aan voor de mailinglijst.