Visles op school?

De Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV) is de grootste hengelsportvereniging van Nederland. Reeds vele jaren verzorgen wij met veel enthousiasme kosteloze vislessen op basisscholen, in buurthuizen en bij speeltuinen in Amsterdam. Jaarlijks ontstaat bij kinderen meer behoefte om kennis te nemen van de hengelsport. Onze ‘vismeesters’ gaan de locaties langs met complete uitrusting en lespakketten. De bedoeling is dat kinderen op een verantwoorde wijze de eerste beginselen van het hengelen onder de knie krijgen. Daarnaast maken zij kennis met de natuur en leren hoe daar respectvol mee om te gaan.

De kennismaking met vissen geeft kinderen iets mee waar ze - naar onze overtuiging - in hun persoonlijke ontwikkeling veel plezier van hebben. Om een paar aspecten te noemen: het oefent ze in een geduldige houding, het scherpt de zintuigen, het leert ze op een speelse manier (ecologische) verbanden te zien, het oefent ze in handigheid en het maakt ze vertrouwd met de omgang met levende dieren.

Voor de meeste kinderen gaat een nieuwe wereld open. Zelfs een drukke stad als Amsterdam en zijn omgeving is gezegend met talloze vaarten, sloten en sierwateren die de kinderen heel anders gaan beleven als je ze wijst op het fascinerende (onder-)waterleven. Bij de AHV is specifieke kennis aanwezig over die onderwaterwereld. Welke vissen leven er? Hoe komen ze aan hun kostje? En hoe en waar planten ze zich voort? Ook vertellen we de kinderen het een en ander over de samenhang tussen de kwaliteit van het water en de visstand.

De viscursus bestaat uit twee theorielessen en één of meer praktijklessen in de buurt van de school. Uit de vele reacties die wij mondeling en schriftelijk van kinderen en leerkrachten ontvangen, blijkt dat onze kennismakingscursus bijzonder gewaardeerd wordt. Voor buurthuizen en speeltuinen verzorgen wij een eenmalige kennismaking les voor groepen kinderen. Alle jeugdige cursisten tot de leeftijd van 14 jaar verstrekken wij een gratis sportvisvergunning voor 2013. De kinderen worden echter niet vanzelfsprekend opgenomen in ons ledenbestand. Voor slechts € 5,00 kunnen zij het aspirant-lidmaatschap en regelementen bij ons verenigingskantoor afhalen of bij een naburige hengelsportzaak.

Heeft u als school, buurthuis, speeltuin of andere instelling interesse om de kinderen samen met ons deze cursus aan te bieden? Neem dan contact met ons op. In verband met de planning verzoeken wij u dit zo spoedig mogelijk te doen.