Nationale Vrijwilligersdag

Donderdag, 7 december 2023

7 december 2023 Nationale Vrijwilligersdag

Ieder jaar, op 7 december, wordt stilgestaan bij de “Nationale Vrijwilligersdag”. Vandaag is het weer zover, dan is heel Nederland dankbaar voor de belangeloze inzet van vrijwilligers. De vrijwilligers zijn de ruggengraat van clubs en verenigingen, zonder hen ziet de toekomst van veel clubs en verenigingen er somber uit. Want de praktijk wijst uit dat landelijk een enorm tekort is aan vrijwilligers. De Amsterdamse Hengelsport Verenging (AHV) prijst zichzelf gelukkig met haar vrijwilligers. En is er trots op dat zij met tientallen vrijwilligers één van de grootste en succesvolste hengelsportverenigingen is. De AHV bestaat uit diverse commissies met vrijwilligers, die op basis van persoonlijke ervaring en passie, de AHV een bestaansrecht hebben gegeven. Hun inzet heeft ervoor gezorgd dat de AHV zich breed kan inzetten voor de leden. De AHV zet haar vrijwilligers ook in voor maatschappelijke thema’s. Zoals visevenementen voor mensen met een beperking. Het deelnemen aan (landelijke) schoonmaakacties. Het inzetten van vismeesters op scholen om kinderen te leren dat hengelsport verbonden is aan natuur- en outdoorbeleving (24% van de jonge scholieren speelt nauwelijks buiten). Uitgebreide viscontroles in samenwerking met overheidsdiensten.
Het moge duidelijk zijn dat wij niet alleen op 7 december aandacht aan de tomeloze inzet van vrijwilligers moeten geven. Dat moeten we elke dag doen! De praktijk is het bewijs: zonder vrijwilligers is er geen verenigingsleven. De AHV dankt haar vrijwilligers voor hetgeen bereikt is in het afgelopen jaar. Zelfs op het politieke vlak is de bijdrage van vrijwilligers onmisbaar gebleken. En toch zoekt de AHV nog steeds naar vrijwilligers omdat zij grootste plannen op de agenda van 2024 heeft staan. Volg daarvoor de publicaties in de social media van de AHV.
Lijkt het jou leuk om met een toegewijde team vrijwilligers mooie resultaten te bereiken, neem dan contact op met de AHV. Je bent van harte welkom!
(Afgebeelde foto's zijn willekeurig gekozen uit 2023, toen veel werk werd verricht door de vrijwilligers van de AHV. Zonder afbreuk te doen aan degenen die niet op de foto's staan.)
www.ahv.nl
email ahv@ahv.nl