Persbericht Zwerfafval

PERSBERICHT

Amsterdam, 19 oktober 2023

Sportvissers helpen om de waterkanten van ‘t IJ in Amsterdam schoon te maken

Op zondag 29 oktober 2023 neemt een groep vrijwilligers van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV) deel aan de grootschalige opruimactie `Het Noordzeekanaal en ’t IJ Schoon`, een actie van Recycle Valley.
Dat houdt in dat er van IJmuiden tot aan Amsterdam op en rond het Noordzeekanaal en ‘t IJ zwerfafval opgeruimd gaat worden.
Sportvissers weten hoe fijn het is om te recreëren in de natuur, alleen of samen aan de waterkant, zij zijn dagelijks in de buitenlucht om hun sport uit te oefenen. Voor sportvissers is het dan ook meer dan storend dat andere mensen hun afval op en langs het water laten slingeren. Al jarenlang zet de sportvisserij zich in om zwerfafval op te ruimen aan de waterkant onder de noemer #Vang5. Bij #Vang5 wordt aan elke sportvisser gevraagd altijd rondom de visstek minimaal 5 stuks afval te verzamelen, ook al is dat door een ander achtergelaten. Dit wordt vanaf de jeugd gemotiveerd met een bingo-zoek-kaart en bij elk evenement wordt afgesloten met #Vang5.