Waterschapsverkiezingen 2019

Maandag, 18 maart 2019

✏️ Provinciale Staten verkiezingen en Waterschapsverkiezingen 2019 en de hengelsport.

Op woensdag 20 maart 2019 kun je als sportvisser je stem uitbrengen op de leden van de Provinciale Staten en op leden van het algemeen bestuur van de Waterschappen. Namens de Amsterdamse Hengelsport Vereniging roepen wij iedereen op te gaan stemmen en daarbij de mooiste hobby die er is ‘hengelsport’ niet te vergeten bij je stemkeuze!

Vissen, dat kan toch gewoon? 🐟
Gelukkig wel! Maar toch zijn er ook politieke partijen die zich uitspreken voor een algeheel hengelsportverbod.

🚫 Zo wil de Partij voor de Dieren de hengelsport afschaffen, te beginnen met het verbieden van viswedstrijden en vislessen op scholen. Ook volgt een hele reeks van anti hengelsport maatregelen. Hengelsport noemen zij hetzelfde als jagen.

🚫 Ook Groen Links heeft de afgelopen jaren van zich laten horen door haar standpunt voor het matigen van hengelsport te versterken. Enkele provinciale punten van de partij zijn: het verbieden van viswedstrijden en het matigen van hengelsport in de grote steden.

Alle overige Partijen zijn positief of neutraal over de hengelsport in Nederland.

▪️ Provinciale Statenverkiezingen, waarvoor stem ik?
De Provinciale Statenverkiezingen zijn voor sportvissers op meerdere vlakken belangrijk. Zo maakt de provincie beleid op het gebied van natuur, recreatie en ruimtelijke indeling. Daarnaast is zij onder meer betrokken bij concrete dossiers zoals de waterplantenoverlast, een duurzame beroepsvisserij en de sponsoring van hengelsportevenementen. Ga dus stemmen op 20 maart!

Daarbij is het raadzaam om je te oriënteren op de partijen, hun programma’s en kandidaten. Dit zodat je weloverwogen je stem kunt uitbrengen. Meer info: https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/verkiezingen/verkiezingen-2019/

▪️ Waterschapsverkiezingen, waarvoor stem ik?
Sportvissers zijn voor hun hobby direct afhankelijk van de inrichting en het beheer van het (vis)water, dus de Waterschapsverkiezingen zijn voor jou van extra belang. Zo dragen waterschappen zorg voor de waterkwaliteit, het natuur- en visstandbeheer (o.a. karperprojecten), de aanleg van recreatievoorzieningen en de toegankelijkheid van het (vis)water.

Amsterdam ligt in het grondgebied van 3 verschillende waterschappen:
1) Amstel, Gooi en Vecht
2) Hollands Noorderkwartier
3) Hoogheemraadschap van Rijnland

➡️ Wil je weten in welk waterschap jij woont? Doe dan even de postcode check op: https://www.waterschappen.nl/mijn-waterschap

Informeer je dus goed over de partijen, hun programma’s en de kandidaten in jouw waterschap. Op deze pagina tref je een aantal suggesties van kandidaat-leden aan. Ga stemmen en stem bewust op 20 maart! https://www.sportvisserijnederland.nl/actueel/verkiezingen-20-maart/waterschapsverkiezingen-2019.html