Visserijkundig onderzoek

Maandag, 25 juni 2018

Visstandbemonsteringen – Bart van Iterson

De Stichting Visserijkundig Onderzoek Amsterdam heeft afgelopen winter in opdracht van de AHV enkele visstandbemonsteringen uitgevoerd. Er is gevist in de wateren van de Hoge Dijk, sierwateren van Amsterdam Zuidoost en langs de Machineweg bij Ouderkerk aan de Amstel. Een verslag;

Hoge Dijk
Dit stukje recreatiegebied tussen Amsterdam en Abcoude is een mooi gebiedje. Dit zie je ook terug in de visstand, die behoorlijk gevarieerd genoemd kan worden. We hebben hier gevist op 4 februari 2018, voornamelijk elektrisch in de omvangrijke oeverzones. Dit is ook wel terug te zien in de vangst, of eigenlijk dat wat we niet vingen: (grote) brasem en karper. Hiervan is bekend dat ze in dit water aanwezig zijn, alleen hebben wij ze nu niet aangetroffen.

Wat vingen we dan wel? Allereerst een aantal interessante vissoorten voor de gebiedsbeheerder: bittervoorn en kleine modderkruiper. Dit zijn doelsoorten binnen de Kader Richtlijn Water (KRW) en de aanwezigheid van deze vissoorten wordt als positief gezien voor een watersysteem.
En dat een positief watersysteem zijn effect op de rest van de visstand heeft, blijkt vooral uit de snoek die we vingen. We vingen 23 exemplaren met een grote spreiding in lengte: van 25 tot 79 cm, dit geeft aan dat er een gezonde, stabiele snoekpopulatie aanwezig is!
In een water met een gezonde snoekpopulatie hoort ook de zeelt thuis, daarvan vingen we echter maar 5 exemplaren van 5 tot 25 cm. Om het lijstje met gevangen soorten compleet te maken: blankvoorn, kolblei, baars, vetje, pos en ruisvoorn.

Sierwateren Amsterdam Zuidoost
18 Februari 2018 stond er weer een visserij in de planning, eigenlijk was het de bedoeling om nogmaals naar de Hoge Dijk te gaan om daar aanvullende visserijen uit te voeren, maar ‘the beast from the east’ gooide roet in het eten, of eigenlijk ijs in het water. En de voorspellingen waren dat dit nog zeker een week zou aanhouden met de mogelijkheid van schaatsen op natuurijs. Dan is dat niet het moment om het ijs kapot te varen en andermans (schaats)plezier te bederven. Dus zijn we gaan zoeken naar een watersysteem dat nog niet bevroren was en dat vonden we onder het viaduct van de Valburgdreef. Daar vandaan konden we de Gaasperplas bereiken en nog een heel stuk verder Zuidoost in.
In dit water troffen we ook weer een gevarieerde visstand aan, ditmaal met enkele kleine karpertjes (9, 11 en 12 cm). De vangst werd echter gedomineerd door de blankvoorn, in totaal 288 stuks van 6 tot 21 cm die we vrijwel allemaal onder één en dezelfde brug vonden, een typische winterconcentratie!
Wat verder opviel was het relatief grote aantal zeelt dat we vingen, maar liefst 63 exemplaren, waarbij er 62 tussen 4 en 23 cm groot waren. De grootste zeelt was echter 47 cm, wat toch een imposante vis is!
Trouwens geen viswater zonder baars (163 stuks), verder vingen we nog bittervoorn, brasem, tiendoornige stekelbaars, snoek, ruisvoorn, pos en kolblei.

Machineweg
Deze visserij vond plaats op 25 maart 2018, relatief laat in het seizoen, maar door het koude slot van de winter was de vis nog passief en het zuurstofgehalte hoog, dan is een visserijkundig onderzoek zeker nog verantwoord!
Hoewel dit water hemelsbreed maar ongeveer 500 m van de hiervoor besproken systemen ligt, is de visstand hier totaal anders. Hier is duidelijk sprake van een gezond brasem-snoekbaars water! De vangst bestond dan ook voornamelijk uit deze twee vissoorten: 37 brasems (16-65 cm) en 9 snoekbaarzen (64-84 cm). Begeleidende vissoorten zijn karper, zeelt, kroeskarper, blankvoorn, baars, ruisvoorn, vetje en driedoornige stekelbaars. Deze soorten werden in geringere aantallen aangetroffen.
De conditie van alle vissen was goed tot zeer goed, wat deels ook wel komt doordat de vissen al redelijk ver waren met het ontwikkelen van hom en kuit.

Al met al zijn dit leuke resultaten, op een redelijk klein gebied is er een behoorlijke variatie aan visstand en dus ook aan visserijmogelijkheden: AHV-water, voor elk wat wils!