Wat vertelt wikipedia ons ?

Zaterdag, 5 april 2014

Wat vertelt wikipedia over ons allen bekende vistermen, begrippen, vissoorten, uitspraken en andere gebruiken bij en over het vissen ?

Aanbeet

Enkelvoud verleden tijd van aanbijten, dat ik aanbeet, dat jij aanbeet, dat hij, zij, het aanbeet.

Bijvangst

Is een begrip uit de visserij. Hiermee wordt aangegeven de vangst van andere vissoorten of dieren waarop niet bedoeld gevist wordt.

Carpio

Kan verwijzen naar Carpio (Valladolid), een gemeente in de Spaanse provincie Valladolid.

De hengel

De hengel (Melampyrum pratense) is een plant uit de bremraapfamilie (Orobanchaceae). Tot 2001 werd de hengel ingedeeld bij de helmkruidfamilie (Scrophulariaceae).

Enkele knoop

Een knoop in een lijn (touw) is de situatie waarbij die lijn (of dat touw) om zichzelf of om een andere lijn of touw is gedraaid. Dat komt het meeste voor aan het eind van een touw of als twee touwen met elkaar worden verbonden. Als het gecontroleerd gebeurt heeft zo'n knoop meestal een naam, afhankelijk van het gebruik.

Feedervissen

De pagina "Feedervissen" aanmaken op Wikipedia ?

Grondels

Grondels is een naam die voor meerdere families onder de straalvinnigen wordt gebruikt in het Nederlandse taalgebied. Het betreft de volgende families: Gobiidae, Scytalinidae en Xenisthmidae.

Haak

Afhankelijk van de plaatsing van de haak kun je met behulp van een haak iets ophangen (in dat geval zit de haak aan het op te hangen object vast) of iets aan een haak ophangen (in dat geval is de haak min of meer 'stationair'). De hoorn van een (niet-draadloze) telefoon wordt aan het einde van het gesprek normaal gesproken weer 'op de haak' gelegd. Aan het einde van de kabel van een hijskraan zit ook vaak een haak. Dat zo'n haak niet absoluut stationair is moge duidelijk zijn. Hetzelfde geldt voor een vishaak.

Inworp

Een inworp of ingooi is een spelonderdeel van voetbal. Indien de bal de zijlijn volledig heeft overschreden, over de grond of in de lucht, zal een inworp toegekend worden aan de tegenstrevers van de ploeg die de bal het laatst heeft aangeraakt.

Jerkbait

Een jerkbait is een kunstaas, dat voornamelijk wordt gebruikt bij het vissen op snoek of andere territoriale roofvissen.

Kunstaas

De pagina "Kunstaas" aanmaken op Wikipedia ?

Landingsnet

Bedoelde u: landingsbanen ?

Kom je ook iets grappigs tegen op wikipedia ? laat het ons dan weten via het contact formulier en we plaatsen het bij dit nieuws item.