Uitzet nieuws

Vrijdag, 22 november 2019

Jaarlijks organiseert de karper commissie van de AHV de karper uitzet dag op het landje aan de Sloterplas. Een dag van flink aanpakken want alle karpers worden gefotografeerd op de karper plank voor uitzetting! Dat is om na uitzetting de karper z’n hele leven te kunnen blijven volgen (monitoren) en zo allerlei informatie over de groei en waterkwaliteit te verzamelen. Wist je dat we dit jaar voor het 21e jaar op rij gaan uitzetten? Daarom hebben wij in de wateren in en rondom Amsterdam ook zo’n geweldig en gevarieerd karper bestand rondzwemmen, iets waar we als vereniging erg trots op zijn en waar karper vissende leden enorm profijt van hebben.

Wat wordt er uitgezet en waarom?
Het draait bij het karper project om zogeheten onderhoudsuitzettingen, om zo de karperstand op het gewenste peil te houden en vooral ook om variatie aan te brengen omdat natuurlijke voortplanting niet altijd plaatsvindt door allerlei omstandigheden. Dit jaar is er gekozen voor leverancier Corten uit Lommel (België) die al jaren Tsjechische karpers levert met bewezen kwaliteiten, goeie overlevingskansen en uitstekende groei-eigenschappen. In wateren waar al relatief veel spiegelkarper zwemt kiezen we vooral voor het uitzetten van edelschubs, elders vooral voor Tsjechische spiegels.

Uitzet wateren
Na fotografie worden de karpers vervoerd naar de uitzet wateren. Voor alle AHV wateren is daarom een uitzetplan gemaakt waarbij in de loop der jaren regelmatig onderhoudsuitzettingen hebben plaatsgevonden op de betreffende wateren. Dit jaar ligt het accent op Amsterdam-Noord, denk aan de Noorder IJ plas, de Schellingwouderbreek en het Kinselmeer. Maar ook de andere wateren zoals de Bosbaan en de Sloterplas worden uiteraard niet vergeten!

Kom je kijken of helpen?
Wil je komen helpen, graag! Zorg dan voor geschikte kleding! Wil je alleen toeschouwer zijn, dat kan natuurlijk ook. Je bent van harte welkom om bij de karper uitzet dag aanwezig te zijn. De karpers worden rond 11.00 uur verwacht en de vrijwilligers beginnen om 09.00 uur met het opbouwen van zwembaden en dergelijke. We hebben een strak schema en willen graag voor donker klaar zijn dus alle hulp is welkom!

Het landje aan de Christoffel Plantijngracht (watersportcentrum Sloterplas)
Aanvang opbouw: 09:00 uur
Aankomst karpers: circa 11:00 uur

Zien we jullie zaterdag 30 november?

Met vriendelijke groet
De AHV karper commissie