Waterkwaliteit Sloterplas

Woensdag, 9 maart 2016

Aangezien verschillende belangenverenigingen...

hun zorgen hebben geuit over het pakket aan maatregelen waarbij de Sloterplas zou worden afgesloten, de zogenaamde bronaanpak heeft het waterschap nu besloten niet van start te gaan met de uitvoering van de maatregelen uit de bronaanpak. Zij gaan samen met de gemeente Amsterdam nader (praktijk) onderzoek doen naar alternatieve manieren om de waterkwaliteit te verbeteren met mossels en vegetatie. In de Sloterplas komen de laatste jaren minder (blauw) algenbloei voor, het water is helderder geworden en zowel de visstand als de waterplanten lijken zich aan te passen aan een veranderde situatie. Het blijkt dat dit een gevolg is van de grote hoeveelheid Quagga mossels, die vrij recent zijn aangetroffen in de Sloterplas. Onduidelijk is of deze verbetering van de waterkwaliteit tijdelijk is of zich verder zal doorzetten en hoe groot het neveneffect is. Het uitvoeren van (praktijk) onderzoek in 2016 en 2017 moet hier antwoord op gaan geven.
Meer weten ?
De gedetailleerde onderzoeksaanpak en aanvullende informatie is te vinden op: www.waternet.nl/sloterplas