AHV wist je dat?

Dinsdag, 6 maart 2018

Voor zowel het IJ als het Noordzeekanaal gelden extra regels met betrekking tot het bootvissen. Op de foto tonen wij een 'verboden en tevens levensgevaarlijke situatie' van kort geleden, waarbij een visboot zich midden in de vaargeul begaf naast een varende bulk carrier.

Visboten dienen wettelijk bepaald zoveel mogelijks rechts te varen op het IJ en het Noordzeekanaal. Onder andere bij het Centraal Station wordt daar streng op gecontroleerd. Om soortgelijke gevaarlijke situaties te voorkomen verzoeken wij alle varende sportvissers op het IJ en het Noordzeekanaal om zich aan de geldende regels te houden! Bij overtredingen wordt direct verbaliseert.

Deze regels zijn:

➖ De maximum snelheid op het afgesloten IJ en het Noordzeekanaal bedraagt 18 kilometer per uur.
➖ De maximum snelheid vanaf het Stenen Hoofd tot aan de Pontveerhaven in Noord bedraagt 12 kilometer per uur (het centrumgebied achter het Centraal Station), hetgeen met borden wordt aangegeven.
➖ Pleziervaart (waaronder visboten) dienen zo veel mogelijk buiten de betonning of uit de vaargeul te blijven ‼️
➖ Meren en ankeren is verboden.
➖ Het is verboden verkeerde wal te varen.
➖ Het is verboden zich drijvende te houden voor mondingen van zijkanalen en havenbekkens.
➖ Er is geen toegang tot de havenbekkens van Amsterdam waarvoor een invaarverbod geldt (hetgeen ook met borden wordt aangegeven).

Kijk voor alle AHV bijzondere bepalingen op: